Auteur Topic: Krachtstroom  (gelezen 769 keer)

Offline Aladin

Krachtstroom
« Gepost op: 03/03/20 03, 2020, 18:36:04 pm »
Groepenkast 3x 220 V.
Is daar dan een krachtstroom aansluiting af te halen?

Zit ook weer een aansluiting aan van de zonnepanelen.

Dus even een expert nodig op elektra gebied.

Online Lowlands

Re: Krachtstroom
« Reactie #1 Gepost op: 03/03/20 03, 2020, 20:59:04 pm »
Ja!3 x 230 volt IS krachtstroom..Moet dan wel een groepsschakelaar 3 fase er bij en een 3 fase aardlekschakelaar.Daar kan dan de 3 fase omvormer van de zonnepanelen op aangesloten worden.Let wel op,een aardlekschakelaar is heel erg nodig bij zonnepanelen,ze zitten tenslotte de hele dag in de regen.Oja en af en toe in de zon.. :fluiten:
Rustig aan!
Ben ik zelf ook de hele dag druk mee.

Offline Aladin

« Reactie #2 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 14:22:43 pm »
Helaas. tussen de groepen onderling meet ik niets. Dus waarschijnlijk komt dat van 1 groep in de meterkast van het huis?
Was weer te mooi om waar te zijn.
Ook moet er een reserve kabel liggen tussen de meterkast en de schuur maar geen idee waar die uitkomt.

Offline Aladin

« Reactie #3 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 14:30:49 pm »
In meterkast huis 3 groepen voor de schuur en paar ongebruikt volgens papier wat er hangt. (17 groepen totaal)
Misschien dat er op die manier 3 verschillende fases te krijgen zijn waar ik het nodig ben? (in de schuur)

Online Lowlands

« Reactie #4 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 15:07:15 pm »
Nee,zo makkelijk gaat het niet.Er moeten gewoon drie fases je huis binnen komen verzorgd door je energie leverancier.Dus Nuon of Giele of Stedin enz.Als je geen verschil meet tussen de groepen is het gewoon 1 fase.Tussen drie fases staat 400 volt.Dus tussen fase 1 en 2 400 volt en tussen fase 1 en 3 400 volt,maar ook tussen fase 2 en 3 400 volt.
Overigens kost dat zo'n 300 euro om drie fase te laten aan leggen.En dat is voor de drie hoofdzekeringen en natuurlijk de draden naar je groepenkast.Normaal komt er ALTIJD een kabel binnen die genoeg draden heeft om 3 fase te geven,dus een 5 aderige kabel.Alleen wordt heel vaak alleen maar 2 van die draden aangesloten.Dus 1 fase.Als je geluk hebt kan je dan zelf die hoofdzekering uit zetten als het moet,ziet er dan net zo als de groepenschakelaars in je groepenkast en de knop steekt uit de deksel.
Oja,en groepen is niet hetzelfde als fasen.Groepen is alleen maar om de elektra te verdelen en lokaal te begrenzen.Dus b.v. groep 1 voor de keuken en de hal,en groep 2 voor de slaapkamers enz..
Rustig aan!

Offline Aladin

« Reactie #5 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 16:38:58 pm »
Ja klopt. 3 groepen in de garage en komt blijkbaar van 1 groep uit de meterkast in huis.

Komt binnen met rood/geel/blauw/aarde via 3 schakelaars in doorzichtige kast en dan 3 bruine naar de kWh meter. Daar opschrift 3x 230 dus voor zover ik het snap is dat weer positief. Toch?

Dus 3 fases dat het binnenkomt. Alleen de 3 groepen in de garage komen allemaal van 1 fase af.
Dus nu uitzoeken welke groep het is, of de kabel naar de schuur wel geschikt is of mocht ik de andere nog kunnen opsporen en dan een job voor kluswijzer  :-)

Zit ik goed in de gedachtengang hiermee?

Online Lowlands

« Reactie #6 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 18:07:11 pm »
Ja,dat zou wel eens kunnen.Vergat even dat het een garage was en daar krijg je nooit vanzelf 3 fasen.Lijkt me dat het in het huis wel 3 fasen is en hebben ze 1 fase afgetakt naar de garage.Wil dus zeggen dat je dan een nieuwe kabel naar de garage moet trekken om daar ook 3 fase te krijgen.
Rustig aan!

Offline Aladin

« Reactie #7 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 18:53:13 pm »
Wat als die kabel nu wel genoeg draden heeft? Is allemaal van die dikke meer aderige grijze stugge kabel. Daarbij moet er nog een extra kabel liggen.
Maar kan die nog niet vinden. Het is eea draden en contactdozen in die garage. Ook wat van de zonepanelen die op dak garage liggen (20)

Online Lowlands

« Reactie #8 Gepost op: 03/04/20 04, 2020, 20:05:00 pm »
Kabels worden altijd stug na een tijd.Maar lijkt me toch sterk dat als ze een 1 fase aansluiten dat ze dan een 5 aderige kabel nemen,en zeker geen 4 aderige.Want dat is meteen een stuk duurder per meter.
Rustig aan!